Do 2040. Trebala bi postati klimatski neutralna tvrtka, a u završnoj je fazi izgradnja robotskog skladišta, prvog takvog u Hrvatskoj
Hrvatska pošta privodi kraju svoj veliki investicijski ciklus, težak nešto više od 200 milijuna eura. Glasnogovornik Hrvatske pošte Krešimir Domjančić otkriva što se sve odradilo i kakvog to učinka ima na poslovanje tvrtke.
Nakon 120 godina Hrvatska pošta umjesto u Zagrebu stanuje u Velikoj Gorici. Koji su uvjeti trebali dovesti do realizacije tako velikog koraka u poslovanju?
Domjančić: Projekt izgradnje Nacionalnog skladišno-sortirnog centra u Hrvatskoj pošti postoji već više od desetljeća. Međutim, bila je potrebna određena doza hrabrosti i vizije da se ovako nešto napravi. Najpozitivnija je u cijeloj priči lokacija na kojoj je Nacionalni centar smješten. Zračna luka nam je nadohvat ruke, a tu je i željeznica. Zatim brza cesta i autocesta. Sve ovo je pogodnost za jednu logističku tvrtku.
Današnji je trend da logističari svoje poslovanje sele iz gradskih centara na periferiju. Kad razmislite da je nekada središte Hrvatske pošte bilo u Zagrebu u Branimirovoj ulici te da je svako pismo moralo izvana dolaziti u centar grada, ondje se sortirati i ponovno slati izvan grada, uz postojeće prometne gužve taj je postupak iziskivao daleko više vremena.
Na ovoj smo lokaciji prometno vrlo dobro povezani i to nam je omogućilo da se dodatno razvijemo te postanemo vodeći igrač na tržištu paketa u Hrvatskoj.
Što će se dogoditi s prostorima pošte na zagrebačkim lokacijama?
Domjančić: Izgradnjom Nacionalnog skladišno-sortirnog centra više nema potrebe da administracija bude raspršena na više lokacija jer je sada sve centralizirano u Velikoj Gorici. S druge strane, poštanski uredi ne odlaze nigdje, oni ostaju na postojećim lokacijama.
Govoreći o našim vrijednim nekretninama, njih moramo ekonomski aktivirati. Hoće li to biti prodaja ili najam u ovom trenutku ne znamo. Ono što znamo jest da objekt u Branimirovoj ide u najam. Još ću jednom ponoviti – pošta u Branimirovoj ostaje jednako kao i poštari koji ondje nose poštu za centar grada.
U Velikoj Gorici danas radi 1700 djelatnika od čega najviše u visokoregalnom skladištu i sortirnici.
Koji se još radovi planiraju u Vašem sjedištu u Velikoj Gorici?
Domjančić: Hrvatska pošta ide u veliki iskorak na logističkom tržištu tako da upravo postavljamo sustav za automatsko komisioniranje robe. Izgledat će slično kao naše postojeće visokoregalno skladište, samo što u njemu neće biti prolaza za ljude i viličare jer će njihov posao obavljati roboti koji se kreću u svim smjerovima – lijevo, desno, gore, dolje. Ideja je da kroz cijelu noć pripremaju pakete kako bi ujutro bili spremni za dostavu, a to nam je posebno važno za manje pošiljke koje distribuiramo po cijeloj Hrvatskoj.
Osim toga gradimo još jedno visokoregalno skladište udaljeno petstotinjak metara od postojećeg koje će biti još veće. Imat će kapacitet od dvadesetak tisuća paketnih mjesta.
Novi logističko-distributivni centar izgrađen je i u Rijeci. Što je s ostatkom Hrvatske, što je obuhvatio zadnji investicijski ciklus?
Domjančić: Hrvatska pošta je provela najveći investicijski ciklus u svojoj povijesti vrijedan 230 milijuna eura. Osim Nacionalnog skladišno-sortirnog centra u Velikoj Gorici koji je kruna cijele naše transformacije, imamo novu suvremenu sortirnicu na Kukuljanovu pored Rijeke. Osim toga jednu i u Gaženici u Zadru. Nekoliko postojećih sortirnica smo modernizirali, poput one u Jablanovu pokraj Osijeka.
Do svih ovih investicija dovela je eksplozija paketnog tržišta, odnosno razvoj e-trgovine u Hrvatskoj. Pandemija je brojne građane prvi put upoznala s online kupovinom, a nakon nje su se te nove potrošačke navike kod njih zadržale.
Riječko skladište ima vlastitu solarnu elektranu. Koji ste još vid zelenog poslovanja implementirali na ostalim objektima po Hrvatskoj?
Domjančić: Nacionalni skladišno-sortirni centar u Velikoj Gorici izgrađen je po najsuvremenijim standardima tako da se doista pazilo na detalje. ESG (op.a. okolišno, društveno i korporativno upravljanje) je u samoj srži naše strategije. Osim energetskih standarda te solarnih panela koji su ugrađeni i na objektu u Velikoj Gorici, a koji nam služe za grijanje vode, imamo najveći električni vozni park u Hrvatskoj s 423 vozila.
Svim tim našim zelenim inicijativama prošle smo godine uspjeli smanjiti količinu emisije ugljičnog dioksida za 870 tona na razini cijele godine.
Hrvatska pošta je uz to potpisnica Climate Pledgea po kojoj ćemo do 2040. biti klimatski neutralna tvrtka. Zeleno poslovanje, zelena logistika je nešto što muči sve koji se bave dostavom, distribucijom i poštom.
Pogledajte Građevinski podcast-Notes i pretplatite se na YouTube kanal Koordinacije kako ne biste propustili najzanimljivije i najaktualnije vijesti iz građevinskog svijeta.