U Notesu posebnu pažnju posvetit ćemo građevinskim projektima u Rijeci i okolici. Gost Koordinacije je dekan riječkog Građevinskog fakulteta, izv. prof. dr. sc. Mladen Bulić. U svom mandatu naglasak stavlja na znanstveno-istraživački rad, ali i na suradnju s lokalnom zajednicom i gospodarstvom.
Koji su trenutačno najveći građevinski projekti u Rijeci i Kvarneru na kojima sudjeluje riječki Građevinski fakultet?
Bulić: Možemo reći da Građevinski fakultet u Rijeci sudjeluje u većini najvećih građevinskih projekata. Trenutačno smo uključeni u projekt poboljšanja vodovodno-komunalne infrastrukture u Rijeci, to je takozvana aglomeracija. Ondje vršimo kontrolna ispitivanja.
Od većih gradilišta tu su rekonstrukcija čvora Orehovica, autobusni kolodvor koji je postao veliko gradilište premda su radovi u početnoj fazi – radi se na izradi temeljne konstrukcije. Budući da je Rijeka u ovom trenutku jedno veliko gradilište, uloga Građevinskog fakulteta je da bude uključen u sve te projekte na bilo koji način.
Tunel Podmurvice otvoren je 2023. zajedno s državnom cestom 403. Trenutačno se radi na rekonstrukciji čvora Orehovica. Uz to se modernizira prva cijev tunela Učka. Puno se ulaže u prometnu infrastrukturu prema Kvarneru i Istri. Koji su još prometni zahvati nužni kako bi Rijeka postala strateško sjecište puteva?
Bulić: Najprije bih istaknuo autocestu iako je naizgled skoro gotova. Autocestu od tunela Učka do čvora Matulji. Sadašnja zaobilaznica je više postala gradska cesta tako da će tu trebati planirati dionicu koja će biti zaobilaznica Rijeke od Permani pa do čvora Soboli. To je blizu kućica na Grobniku gdje bi se spojila zaobilaznica. Dakle, sadašnja zaobilaznica bi u tom slučaju postala gradska cesta.
Dalje što se tiče ulaganja u prometnu infrastrukturu, važna nam je željeznica Rijeka-Zagreb koju je potrebno modernizirati. Zatim zračna luka Rijeka na Krku koju također treba modernizirati ne bi li postala konkurentna ostalim zračnim lukama. Prigradski i gradski promet bi trebalo unaprijediti.
Govoreći o riječkoj luci, planirano je njezino proširenje što će unaprijediti prometne pravce prema moru.
Gradi se velika marina kojom će Rijeka konačno dobiti izlaz na more. Koliko Vama to kao Riječaninu znači?
Bulić: Izgradnjom nove marine taj priobalni dio će se otvoriti. Možemo reći da će Rijeka na neki način prodisati. S otvaranjem te marine se očekuje elitni turizam kao u nekim drugim turističkim gradovima.
Samo prošle godine u Rijeku su doputovala četiri Kolosa. A od 2011. godine kad se ova nagrada struke počela dodjeljivati, riječki su inženjeri redovito na popisu laureata. Postoji li neka posebna filozofija kojoj pristupate od fakultetskih klupa do gradilišta?
Bulić: Od samog početka visokog obrazovanja u Rijeci obrazovni programi i studiji se stalno unaprjeđuju. U planu nam je modernizirati i ostale naše studije jer na taj način naši diplomirani studenti stječu bolje kompetencije za daljnje uključenje u tržište rada.
Koji su specifični izazovi građevinskih radova u priobalnim i gorskim područjima Kvarnera?
Bulić: Ako gledamo geološke uvjete, imamo kršovit teren. On je od Korza do mora nasut i u tom dijelu imamo izazove s podzemnom vodom. Osim toga se radi o strmom terenu što isto predstavlja veliki izazov po pitanju gradnje.
Što se tiče klimatskih uvjeta, imamo jake vjetrove te oborine karakteristične za Rijeku. Uz to je ovo područje potresno aktivno, a radi se i o skučenom prostoru ako ga usporedimo s ostatkom Hrvatske. Tako da ima dosta izazova kod izgradnje u ovom području.
Kako vidite razvoj građevinske industrije u Rijeci i Kvarneru u narednih 10-15 godina? Koje projekte ili inicijative smatrate ključnima za budućnost regije?
Bulić: Vidim realizaciju ključnih infrastrukturnih projekata. Željeznička infrastruktura recimo. Osim toga i zračni promet. Očekujem transformaciju Rijeke iz tog nekog industrijskog grada u jedno moderno, urbano, turističko mjesto koje će biti pokretač razvoja.
Što za hrvatsko gospodarstvo znači jaka i razvijena Rijeka?
Bulić: Rijeka je tu strateški pozicionirana jer je najkraći izlaz na more iz središnje Europe. Uz prometne pravce koji bi se trebali modernizirati, Rijeka bi trebala postati pokretač razvoja cijele Hrvatske.
Pogledajte Građevinski podcast-Notes i pretplatite se na YouTube kanal Koordinacije kako ne biste propustili najzanimljivije i najaktualnije vijesti iz građevinskog svijeta.